Julen svischade förbi....

Kom hem till en tom lägenhet. Lejonet fick stanna över julen....Julkortsveckan ett minne blott, och vi som jobbat med detta i 5 år. Blev ändå sysselsatt med tvätt, städning och julpynt. Mycket trevligt och mysigt när allt var klart..

23 december firades lilla julafton med god hemlagad julmat som bästisen kom med..
Efter 24.00 fikade jag skinksmörgås,drack julmust och öppnade mina två julpaket.. I det ena var det ett halsband från en god vän uppe i norr och i det andra 2008-delen tillbehör till min almanacka..
Sen fick jag några timmars sömn.
24 december gjorde jag mig iordning för ett tvådagars julfirande på Erstagatan, på söder...Mötte bästisen vid Medis, vi handlande det sista. Sen en lång väg till våran tillfälliga lägenhet.
Vi lämnade våra saker fixade iordning och såg Kalle Anka och hans vänner. Även barnfilmen "Kan du vissla Johanna" Sedan gick vi upp på kullen där Sofia kyrka ligger för att se om det vankades midnattsmässa och det gjorde det 23.30, men i den vevan pågick även en julbön som vi slank in på. Stämningsfullt i den vackra kyrkan. Vi begav oss hem. Ett måste att se: Karl-Bertil Jonsson julafton. " Att ta från de rika och ge åt det fattiga" Sedan lagades en god måltid bestående av fläskfilé,sås med svamp och lök,brysselkål och morötter samt sallad och vi drack vin till och det smälte i munnen. Sen lite choklad och nötter samt vindruvor till tonerna av de tre tenorerna som sjöng i fyrans kanal. Vi började se ena delen av en film som jag hade tagit med..
Efter 23.15 begav vi oss till kyrkan som nu var mörklagd. Ljusen tända.Kyrkokören sjöng. Gäster från Moldavien som lät som 15 personer fast de var tre, sjöng på ryska. Församlingen fick också vara med och sjunga. Nära till lägenheten där vi bodde, fortsatte se andra delen av filmen..
25 december. Vi åt frukost. Såg film. Gick en lång promenad.. Tur en liten slant och ett biokort gjorde att vi kunde köpa biobiljett. Vandrade vidare. Storkyrkan hade en pianokonsert denna dag och bästisen ville gå så jag gick motvilligt med för det är inte det lättaste att tycka om.. efter ett tag började hon också höra att detta gick inte höra på. Vi smet därifrån nästan dubbelvikta av skratt för det var inte ens njutbart pianospel(Oliver Messian)
Tog en fika och vandrade vidare och jag sa vi måste nog beställa bord en sådan här kväll och sagt och gjort, det vart fixat på ett kick. Ännu ett café. Biofilmen mycket bra, gjord och skriven av Woody Allen. Slutade 20.25 och halv 9 på plats på puben. Tyvärr tog det inte rikskuponger så bästisen fick lägga ut för mig. Åt väldigt god mat. Knallade hemåt. Fortsatt filmkväll.
26 december. Frukost och film. Fortsatte se film sen julkonsert i Sofia kyrka klockan 15 - 16.15. Sen den långa vandringen till Medis och Fatbursgatan. Kom dit efter 17. Hela Stockholmsfamiljen var samlade och gossens ögon strålade. Trevligt träffa systerns barndomskamrat efter många år.
3 friends skrattade gott till Ladies night med våran Kjelle, en myspropp skulle nog min kusin ha sagt. Sen en fantastiskt välgjord storsatsning med Jonas Karlsson som August Strindberg, man fängslades vi tv av denna teater och filmkonst.
Hemma 23.30 i min lya igen efter att ha haft en fantastiskt trevlig och innehållsrik jul.

Kommentarer
Postat av: Life

Va innehållrikt det låter! Gott! Nu är det bara att vänta in det nya året, 2008!
Gott Nytt år!

2007-12-27 @ 11:26:40
Postat av: mimmi

Hejsan hoppas din nyår blev lika trevlig som julen.
hoppas allt går bra för dig med arbetsmarknaden
!

2008-01-05 @ 17:57:08
URL: http://mymim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0